Een zomerse tuinbroek

Blije Kleine Vis in haar nieuwe tuinbroek


Het was een druilerige ochtend in augustus toen ik eindelijk een moment zag om de zomerse tuinbroek voor Kleine Vis af te maken. Het heeft een aantal maanden gekost om te beginnen, door te gaan en hem af te maken, maar nu er weer beter weer schijnt te komen moest hij toch echt af. Deze stond al een tijdje op mijn lijstje en tuinbroeken bij kinderen zijn gewoon te schattig! Dus deze moest klaar. Het is de Wild and Free Dungarees van Waves and Wild (vroeger heette dit label Made by Jacks Mom). Ik maakt hem in een roestbruine hydrofiel gekocht bij Budgetstoffen.nl.

Het patroon, de Wild and Free Dungarees, is een patroon met verschillende opties: smalle banden, brede banden, knopen of strikken aan de voorkant, knopen of strikken aan de achterkant, opgestikte zakken of zakken in de zijnaad en zelf een optie voor knopen in het kruis. Het patroon is geschikt voor kinderen in wasbare luiers, wegwerpluiers of ondergoed. Bovendien is er een optie met lange pijpen met elastiek of een omslag. Of korte pijpen met een zoom of omslag. Om de broek in de taille te laten aansluiten zit er elastiek in het achterpand. Het patroon gaat van maat Small Newborn tot 12 jaar, dus hier kan ik nog heel veel jaren mee vooruit. Ze adviseren lichte geweven stoffen zoals popeline, lawn of chambray. Ik koos voor een roestkleurige hydrofielstof van budgetstoffen.nl.

Aan de hand van de maten van Kleine Vis koos ik voor de maat 2 jaar, met zakken in de zijnaad en de opgestikte zak op het borststuk. Ook koos ik voor de banden strikken aan de voorkant door een knoopsgat en elastiek in de beenboorden. De hydrofielstof is enkel gebruikt en is alleen dubbel bij het borststuk. Het in elkaar zetten van het patroon was redelijk gemakkelijk en ik heb gelukkig niks uit hoeven halen. De randen van de patroondelen heb ik eerst onder de lockmachine doorgehaald om te zorgen dat het niet zou gaan rafelen. De rest is met de naaimachine genaaid.





Met het passen van de tuinbroek vond Kleine Vis dat het meer iets was voor haar neefje, maar na hem een tijdje aangehad te hebben wilde ze hem toch liever zelf houden en zat hij toch wel lekker. Ik vind hem in de taille iets strak, maar het elastiek is zo vastgezet dat er nog ruimte is om het losser te maken. Het strikken van de banden om de broek vast te maken vind ik toch niet heel handig, dus er zullen nog knopen komen. In de bib heb ik knoopsgaten gemaakt waar de banden doorheen gaan om ze daarna te knopen. Dus deze kan ik gewoon gebruiken. Nu draagt Vis nog luiers, maar in de toekomst zal ze zelf de broek aan en uit moeten kunnen trekken. Misschien is tegen die tijd een drukknoop de handigste optie.

Ach. Eerst maar lekker van deze broek genieten en snel weer achter de naaimachine kruipen voor andere leuke kleertjes voor mijn lieve meisje. Uitgeknipt ligt er nog een jurkje. Dat is klaar om in elkaar te gaan, maar toen ik de patroondelen rondom wilde afwerken met de lockmachine was het stiksel minder dan ideaal, dus die zal ik eerst opnieuw inrijgen en goed afstellen voordat ik dat kan gaan doen. Het jurkje werk ik in de tussentijd af met een zigzag op de naaimachine.

Ik vind deze post zelf niet zo best geschreven, maar er staat te minste iets op papier. Zodra ik tijd heb herschrijf ik hem wel haha. Geniet nu nog maar even van wat foto's van mijn schattigste kindje.

Zijn jullie ook tuinbroek fans?

Liefs, Anniek











Reacties

Populaire posts