#MeMadeMay2018


Aaaaaah! Ik heb het gedaan. Ik heb me opgegeven voor #MeMadeMay2018. Maar mijn uitdaging is misschien niet de moeilijkste (dacht ik). Laat ik je er iets meer over vertellen.

Me Made May is groot binnen de naaigemeenschap over de hele wereld. Negen jaar geleden is deze trend ingezet door Zoe van http://sozowhatdoyouknow.blogspot.nl/ Zij is dit ooit begonnen om meer bewustwording te creëren rondom de kledingstukken die we maken en dragen. Dit sluit mooi aan op de Fashion Revolution week die we net achter de rug hebben. Hoeveel kleren hebben we eigenlijk? En hoeveel van die kleren dragen we voor langere tijd?

Het idee van Me Made May is dan ook dat je de kleding die je maakt vaker draagt, laat zien. Maar je mag de uitdaging voor jezelf uitzetten. Niet iedereen heeft dus hetzelfde doel. Wel gaat het allemaal over het deel van de kledingkast wat je zelf hebt gemaakt. Omdat ik nog maar kort achter de naaimachine zit en alles nog wat langzaam gaat heb ik mijn 'pledge' daar ook op aangepast. Ik heb mezelf uitgedaagd tot het volgende:

"I, Anniek of @wat_anniek_maakt, sign up as a participant of Me-Made-May '18. I endeavour to wear at least one me-made, me-altered, or swapped item of clothing each day for the month of May 2018. I will also try to finish as many UFOs as I can manage, which is at least two."
[Ik, Anniek, schrijf me in als deelnemer aan Me-Made-May '18. Ik probeer om elke dag van mei 2018 tenminste 1 zelfgemaakt, zelf aangepast, of geruild kledingstuk te dragen. Ik zal ook proberen zo veel mogelijk UFOs (onafgemaakte projecten) af te maken in die tijd, dat zijn er tenminste twee.]~

Ik heb er daarnaast voor gekozen (voor nu) om mijn outfits te fotograferen en deze te delen in mijn verhalen op instagram. Wekelijks wil ik een update maken van mijn voortgang hier op de blog. 

Week 1

Inmiddels is de eerste week van mei alweer voorbij! Dus tijd voor een update!

Al meteen bleek dat ik het moeilijker voor mezelf had gemaakt dan verwacht. Ik weet dat ik nog lang niet genoeg zelfgemaakte kledingstukken heb om mee te doen, dus dacht ik dat ik met vermaakte en geruilde kledingstukken een heel eind zou komen. Toen werd het alleen hartstikke warm en kwam ik erachter dat het toch veel truien en spijkerbroeken zijn. Dus dat is jammer. Maar ik ben de eerste week doorgekomen. Én ik heb zelfs al wat projecten kunnen afronden!

Op volgorde de outfits van 1 t/m 6 mei
Leuke dingen zijn er uit de kast gekomen en misschien heb ik stiekem al een keer gesjoemeld (geruild en tweedehands is hetzelfde idee toch 😇). Ik begon mei met één van mijn favoriete aangepaste kledingstukken: een rokje gemaakt van een tweedehandstrui. De trui vond ik bij de Kringloop voor 2 euro en op internet vond ik een blog over het maken van rokjes van oude truien. Als patroon gebruikt ik zo'n kort kokerrokje en ik heb de boord van de trui gebruikt als onderkant van het rokje. Ik droeg er een zwart hemdje en een grijze trui (ook tweedehands) op.
Daarna werd het steeds warmer en moest ik op werk veel bukken en een deel van de dag in uniform lopen. Ik droeg een gekochte jeans met daarop een zelfgemaakt T-shirt en donderdag uit werk droeg ik het shirt op een rokje. Het shirt is een poging tot kopieëren van mijn favoriete GAP shirt. De zoom krult alleen als een malle! Dus daar moet ik nog even wat op verzinnen. Ook valt de stof anders dan die van het originele shirt. Na het anderhalve dag gedragen te hebben wil ik het hier en daar wat aanpassen zodat het wat mooier valt.
De laatste zondag van april had ik mijn Cleo gerepareerd (de split was uitgescheurd tijdens het fietsen) dus op vrijdag kon ik die lekker aan! Ik ben er zo blij mee! Hoewel ik na een hele dag in Cleo wel heb bedacht dat hij aan de bovenkant wel een maat kleiner kan. Bij de heup zit hij mooi, maar in de taille en bij de 'bib' is hij wat wijdt. Als ik dat aanpas moet ik er alleen een rits o.i.d. inmaken, anders kan ik hem niet meer aan en uit doen haha.
In het weekend ben ik helemaal vergeten foto's te maken van mijn outfits dus deze heb ik nog even op bed gelegd. Zaterdag heb ik overdag gewerkt dus 's avonds droeg ik een tweedehands jeans met een geruilde trui naar een tuinfeestje. Overdag was het flink warm, maar toen de zon weg was werd het snel kouder. We hebben zelfs rond de buitenkachel gezeten om warm te blijven haha. Zondag gingen we in de ochtend bij familie op visite en droeg ik een hele fijne jersey maxi rok met een geruild hemdje erop. In de middag heb ik in de tuin gezeten met de naaimachine om mijn Marigold Jumpsuit af te maken. Marigold is een patroon van Tilly and the Buttons waar ik later nog een blog over zal schrijven met meer foto's van mijn toffe project (en ik heb hem vandaag aan).

En dat was week 1! Op naar week 2. Ik merk dat ik eigenlijk bijna geen basics heb zelfgemaakt die ik kan dragen. Op mijn make nine lijst staan wel een aantal basics zoals het Freya shirt en ik heb het patroon en de stof liggen voor een Kalle-shirt. Die kan ik beiden dragen op rokjes of jeans. Jeans ben ik ooit van plan om te maken, maar dat gaat nu nog boven mijn pet. Rokjes staan ook op mijn lijstje, maar tops zouden bovenaan moeten staan merk ik. Maar dus een Kalle shirt en een Freya staan al op de planning.

Doen jullie mee met Me-Made-May?

Reacties

Populaire posts