Mijn #makenine2018

Van links boven naar rechts onder: 1. Bibi Pinafore Dress, 2. Knippie Konijnenjasje, 3. Freya Sweater, 4. Fenna Sweater, 5. Kalle Shirt/Dress, 6. Georgia Sweater, 7. Cleo Dungaree Dress, 8. Ginger Jeans, 9. Etta Dress



We zijn al bijna halverwege 2018, maar toch wil ik jullie mijn #makenine2018 niet onthouden. Hoewel hij inmiddels al een beetje is aangepast 0:-) Laten we er in wat meer detail naar kijken:

1. Bibi Pinafore Dress - Tilly and the Buttons, Stretch!

Dit eerste patroon komt uit het nieuwe boek van Tilly Walnes: Stretch! Ik heb haar eerste boek 'Love at First Stitch' nog niet uit, maar ben helemaal verliefd! De kleuren, de patronen, de informatie! Helemaal te gek. Hoewel het niet altijd makkelijk is om sommige Engelse naaitermen naar het Nederlands te vertalen (vooral als het gaat om de stofsuggesties) is het een heerlijk boek voor de beginnende naaister. Maar terug naar Bibi. Dit is het eerste patroon in het nieuwe boek van Tilly, wat gaat over het naaien met stretch-stoffen. Het boek geeft net als haar eerste boek tips en instructies en gaat van makkelijk naar moeilijk. De pinafore is één van de patroon aanpassingen die ze geeft in het boek en ligt helemaal in mijn straatje. Super benieuwd! Op de stoffenmarkt in Delft kocht ik laatst een dikke tricot in bosgroen (of Heineken groen, net hoe je het wilt noemen). Ik ben wel een beetje bang dat de stof alsnog dun is en je alle hobbels en bobbels zult kunnen zien, tenzij ik een speciale panty draag, maar ik ben zo benieuwd!

2. Knippie konijnenjasje - Knippie aug/sept 2017

Dit mega schattige jasje was het enige patroon in de Knippie dat ik wilde hebben, dus heb ik hem niet gekocht. Iets waar ik vrijwel meteen spijt van had, maar ik hoef niet een heel tijdschrift voor 1 patroon. Gelukkig was het een aantal weken later 'patroon van de week' dus kostte het maar €2,50! Dat kon ik natuurlijk niet voorbij laten gaan. Ik heb inmiddels genoeg kleine kindjes in mijn omgeving waar ik dit überschattige jasje voor kan gaan maken. En met het patroon kan ik misschien ook oren maken op mijn eigen vest/trui (bv de Stella Hoodie uit Stretch!). Wordt wel weer een uitdaging denk ik, een jasje met voering én capuchon met konijnen oren.

3. Freya Sweater and Dress - Tilly and the Buttons, Stretch!

Nog een patroon uit Tilly's nieuwe boek. Ze heeft voor het uitkomen van het boek al heel slim wat foto's gelekt en de Freya was een patroon waar de hele sewingcommunity in Engeland direct gek van was. En nog steeds is er een Freya-gekte bezig. Maar behalve dat de foto's super tof zijn, ziet het patroon er ook heel relaxed uit en, niet onbelangrijk, niet al te moeilijk. Dus deze wil ik maken om te zien of dit een vast item kan worden in mijn kledingkast. Stof heb ik ook al liggen. Ik heb nog een dunnen grijze tricot liggen die ik kan gebruiken voor de eerste versie. En op de stoffenmarkt in Delft kocht ik een leuke tricot met fietsen erop. Als het goed is heb ik precies genoeg stof voor een Freya. Misschien dan met drie kwart mouwen, maar jeej :-D wordt zo super vet.

4. Fenna Sweater - La Maison Victor jan/feb 2018

Toen ik deze zag staan in de La Maison Victor van december was ik meteen verkocht. Dat weekend heb ik meteen stof gekocht en ik wilde deze en de Georgia Sweater direct gaan maken zodat ik ze mee kon nemen op vakantie naar Boston. Het was immers koud en truien heb je nodig. Helaas heb ik erg gefaald. En toen ik tijd had om er wat meer over na te denken, lijkt me dit een vrij lastig patroon. Specifiek het strak krijgen van de lijnen en het puntig houden van de V. Ik heb grijze en mosterd kleurige jogging stof gekocht, super zacht en super mooi, maar misschien iets te dik om deze trui mooi strak te krijgen. Misschien eentje voor het najaar om weer op te pakken.

5. Kalle Shirt/Dress - Closet Case Patterns

Niks beter dan een relaxte blouse of overhemdjurk. En dit patroon heb ik vaak langs zien komen op de blog van Maddie McDermott. Zij leeft echt bijna in Kalle Shirts. En toen dit laatst het patroon van de maand was voor #SewMyStyle2018 en er een kortingscode aan vast zat heb ik mijn kans gegrepen en het PDF patroon aangeschaft. De stof heb ik ook al in huis: een blauwe katoen met ankertjes voor een cropped versie en een dunnen katoen met blaadjes in grondtonen voor een lange versie. Alleen het overtrekken, uitknippen en in elkaar zetten moet nog gebeuren haha. Maar ik heb hoge verwachtingen van dit patroon.

6. Georgia Sweater - La Maison Victor jan/feb 2018

Deze trui is samen met de Fenna direct op mijn maaklijst gekomen. En inmiddels heb ik deze zelfs al afgemaakt! Hoezee! Ik heb hiervoor een hele mooie blauw/groene joggingstof gekocht. Het leuke detail hier is de rits op de schouder. Leuk detail, lastig ding om goed te doen met de dikke stof die ik had uitgekozen. Na drie keer vond ik het genoeg geweest en heb ik het zo gelaten. Maar ik zal meer over mijn fijne trui vertellen in een ander artikel.

7.Cleo Dungaree Dress - Tilly and the Buttons

Jaja, weer een Tilly patroon, ik weet het... Ik ben gewoon enorm fan van haar en haar patronen! Ook deze staat al op mijn lijstje sinds ik voor het eerst een plaatje zag langskomen. Ook hier gold dat ik het toch wel een duur patroon vond, maar de dag dat de sale begon en ik het patroon met 25% korting kon aanschaffen heb ik het meteen gekocht. In PDF weer, want het versturen van de geprinte patronen is nog niet zo goedkoop, blijkt. En deze heb ik inmiddels ook al gemaakt! Nummer twee die ik kan afstrepen. Voor deze had ik zelfs al twee verschillende stoffen gekocht op de stoffenmarkt: een muntgroene canvas en een gebloemde stretch denim achtige stof. Van de canvas heb ik inmiddels een lange versie gemaakt. En hij is al kapot, tentminste, de middennaad onderin is losgekomen toen ik er mee ging fietsen. Dus deze moet ik weer even fixen. Verder was het een makkelijk patroon. Wel heb ik hem iets ingenomen in de zijnaad, omdat hij erg zakkerig viel. Het Vriendje vindt het nogsteeds niks, want niet getailleerd genoeg, maar hij heeft er niks over te zeggen, want ik ben hem heel erg tof. En er komt zeker een miniversie van! Hoogstwaarschijnlijk in de toffe stof met bloemen.

8. Ginger Jeans - Closet Case Patterns

Deze is denk ik nog steeds te hoog gegrepen. Ik heb überhaupt nog nooit een broek van wat voor soort ook gemaakt. Laat staan een skinny jeans die precies moet passen. Ik denk dat ik uit angst deze nog ver voor me uit zal gaan schuiven, maar stap 1 is al gezet: het patroon is binnen. Toen ik in Boston was ben ik naar Gather Here geweest. Een geweldig leuke winkel in Cambridge, MA, waar ze allerlei handwerk benodigdheden verkopen en stof. Ik wilde hier graag naartoe, omdat ik zoveel had gehoord van verschillende patronen van Indie Pattern Company's in Amerika die ze hier vast ook zouden verkopen. En ja hoor! Ik heb mijn ogen uit gekeken. Niet alleen de patronen, maar ook alle tools en de stoffen die ze er verkochten. Uiteindelijk ben ik met twee patronen en een ansichtkaart naar huis gegaan, want ik wilde niet teveel geld uitgeven aangezien de rest van de vakantie al duur genoeg was (en ik wilde nog naar een budget stoffenwinkel waar ik verwachtte meer geld uit te kunnen geven. Achteraf viel dit mee). Maar een spijkerbroek zoals deze staat zeker op mijn lijstje van dingen die ik graag wil maken. Vooral omdat ik zo vaak moeilijk goed passende jeans kan vinden. Of ze zijn te strak bij mijn dijen en mijn kont pas er niet in, of ik heb een gapend gat in mijn taille aan de achterkant. Aka, teveel dij/kont of te weinig taille. Als ik mijn eigen patroon zou kunnen aanpassen tot altijd goed passende jeans zou dat de beste uitvinding van het jaar zijn ;-)

9. Etta Dress - Tilly and the Buttons

Jaja, de laatste Tilly and the Buttons. Deze heb ik gekocht met de online video lessen erbij. Weer een kortingskoop. De jurk is een strakker model, kokerrok en hooge neklijn met lange of korte mouwen. In Den Helder heb ik bij Laresa hele mooie mintgroene dikkere stretch stof gekocht. Ik denk dat het een punta di roma is, of wat het meest lijkt op die soort stof. Alles is al klaar voor het maken: pdf patroon in elkaar geplakt, stof gewassen en gestreken. Nu alleen nog de tijd vinden om het allemaal te gaan doen. Ik had deze als winterjurk in gedachte met drie kwart of lange mouwen. Een semi-nette jurk die ik in de winter kan dragen zonder er een vestje over aan te hoeven. Het Vriendje heeft namelijk een hekel aan vestjes. Die breken de outfit blijkbaar. Maar ik wil liever geen kou lijden! Deze jurk zou een mooie oplossing kunnen zijn. Als het lukt zeker ook een mogelijke blijver in de kledingkast. Misschien zou ik het bovenstuk tot een top kunnen maken, leuke peplum misschien. Hele project voor een vakantie weekend.


Dat zijn mijn #makenine2018, maar er staan alweer veel meer dingen op het lijstje. Ik heb bijvoorbeeld stof gekocht voor een Mimi blouse (uit Love at First Stitch), een zwarte viscose met zwaantjes, en de delen van de Margot pyjamabroek liggen uitgeknipt naast de naaimachine. Oh, en dan vergeet ik Marigold bijna! Marigold is het jumpsuit patroon van Tilly and the Buttons. Dit is/was het patroon van april in #SewMyStyle2018. Dus ook dit kon ik met korting aanschaffen. Op de stoffenmarkt in Delft kocht ik een viscose met jungleprint die ik hiervoor heb gebruikt. De patroondelen moeten nog worden verstevigd en dan kan ik aan de naai.

Maar ik ga inmiddels wel erg van het onderwerp af. Mijn overige hersenspinsels zal ik in andere blogposts proberen te gieten.

Wat staat er op jullie #makenine2018 lijstje?

Liefs, Anniek


Reacties

Populaire posts