Zomerse Marigold Jumpsuit

Jump(suit) for joy! Samen met onze frenchi Gizmo



Wat een weer, wat een weer! Dus tijd voor een super zomerse en luchtige jumpsuit! Ik maakte deze Marigold jumpsuit van een heerlijke viscosestof en het patroon van Tilly and the Buttons. Het kostte me een aantal weekenden, maar ik ben er super blij mee! In deze blog vertel ik je meer over mijn nieuwe favoriete (zomer) kledingstuk.

Lijntekening van de Marigold Jumpsuit (bron: www.tillyandthebuttons.com)

De Marigold is een patroon van Tilly and the Buttons (ik begin een patroon te zien haha). Met het patroon kun je een jumpsuit of een broek maken. Marigold valt wijd, heeft een hartvormige halslijn en steekzakken. Ik vond het model altijd al leuk, maar zag zelf een jumpsuit dragen niet zo zitten. Voor een deel omdat je bij een jumpsuit bijna naakt op de wc zit, maar ook omdat ik zoveel korte jumpsuits (heet geloof ik playsuit) zag waarbij broekjes toch vaak heel kort zijn en in bilspleten zitten of voor een kamelenteen zorgen. Hoe dan ook, toen ik zag dat dit patroon het april-patroon was voor Sew My Style 2018 en er dus en kortingscode was heb ik het patroon toch maar gewoon gekocht. En maar goed ook, want zoals ik al zei is het één van mijn favoriete zomerse outfits.

Op de stoffenmarkt in Delft kocht ik een super leuke viscose coupon: zwarte achtergrond met jungleprint en aapjes. Het patroon adviseert om soepel vallende stoffen te gebruiken, dus deze viscose leek me de perfecte keuze. Bovendien: aapjes. Dat zegt genoeg toch?!

Het patroon heb ik al aangepast met het overtrekken, zonder hiervoor eerst te passen. Ik wilde namelijk biltrekken en kamelentenen voorkomen en heb meteen zowel het lijfje als de bovenbenen 3 cm langer gemaakt. Uiteindelijk heb ik de benen iets korter moeten maken, zodat ik genoeg stof had. Dit heb ik gedaan doorhet uitgeknipte patroon 3 cm om te vouwen op de onderste 'lengthen/shorten' lijn. Dit heb ik natuurlijk wel nagemeten. Hoog water is niet sexy.
De stof was glibberig en ik heb erg mijn best moeten doen om alle delen goed om uit de stof te krijgen (aapjes kunnen niet ondersteboven zitten), maar het is gelukt! Alles netjes verstevigd (er wordt best veel verstevigd) en in elkaar gezet. Er zit een blinde rits in. Mijn allereerste blinde rits was een groot dilemma, maar bij mijn nieuwe naaimachine zit een speciaal blinde rits voetje en dit is echt super! Ik kan iedereen aanraden om zo'n voetje aan te schaffen. Maakt je leven en stuk makkelijker. Daarnaast heeft Tilly een hele goed tutorial op haar website staan, zeker de moeite waard om even te kijken. Ik vond alleen het zomen van de broekspijpen niet zo mooi staan bij dit stofje en het losse karakter van de jumpsuit. Dus ik heb ervoor gekozen om hier een stukje elastiek in te doen.

De stof was erg dun en glibberig, zoals ik zei, en dat maakte ook het naaien net iets lastiger, maar met rustig en geconcentreerd doorzetten is het dan toch gelukt. Ik heb zelfs nog een stukje kunnen naaien in het zonnetje in de tuin. Na er zoveel tijd in gestoken te hebben was ik als de dood dat het een flop zou worden en hij helemaal niet leuk zou staan. Ik heb namelijk nogal een kont en bovenbenen. Wat als hij daar veel te strak zou zitten? Of wat als ik hem niet over mijn dikke billen aan kon krijgen? Gelukkig waren de zorgen voor niks! Want hij zit heerlijk en staat ook nog eens heel leuk. En een andere pre: de Boyfriend vindt hem ook super leuk. Dus elke keer als ik niet weet wat ik aan moet trekken is het: 'doe je jumpsuit aan'. Nooit gedacht dat we allebei zo gek zouden zijn van een jumpsuit 😏


 



Dus. Ik had nog wel een foutje gemaakt, of tenminste... Ik had de bandjes eraan gemaakt en toen vond ik ze toch te lang. Dus toen had ik ze ongeveer een cm omgenaaid. Maar toen zat de halslijn tot aan mijn lip als ik ging zitten... Dus heb ik dat weer los gehaald. En hoewel ik de stof netjes van te voren heb gewassen is hij toch ietsje korter geworden na de eerste keer wassen. Verder heb ik hem inmiddels al meerdere dagen aangehad, waaronder mijn eigen housewarming/verjaardagsfeestje. En er ligt ook al een volgende klaar op de naaitafel. De stof is geknipt en de broekspijpen zitten zelfs al in elkaar. Van het weekend maar een uurtje of twee zoeken om hem af te maken.

Het instructieboekje dat bij het patroon zit is weer super. Tilly legt altijd uitgebreid de stappen uit die je moet doorlopen om het patroon te naaien, met foto's erbij. Af en toe heb ik de online sew-along erbij gepakt omdat de foto's hier net wat duidelijker zijn dan mijn zwart wit geprinte versie. En soms geeft ze hier nog extra informatie over lastige stukjes. Echt super fijn. Heel wat anders dan wat ik gewend ben van Knipmode of Burda. Inmiddels heb ik ook van andere 'indie pattern companies' patronen in huis en ik merk dat ook deze bedrijfjes zeer uitgebreide werkbeschrijvingen leveren. Dus schroom niet om ook eens iets anders te proberen dan de Nederlandse naaitijdschriften of Tilly and the Buttons. Ik heb ook nog een Kalle Shirt liggen om te proberen. Dit patroon is van Closet Case Patterns.

Conclusie: ik zie meer jumpsuits in mijn toekomst 😉 Wat ligt er op jullie naaitafel?


Liefs, Anniek

Reacties

Populaire posts