Mijn eerste Coco top!

Helemaal blij in mijn allereerste Coco-top
Hoezee! Ik heb weer iets super fijns gemaakt! Namelijk de Coco-top van Tilly and the Buttons. Veel naaisters gingen mij al voor en al hun enthousiaste berichten over dit patroon maakte dat ik het op mijn verlanglijstje zette. Met mijn verjaardag kwam daar een super leuk pakje: het patroon! Ik zal in deze post mijn ervaringen en wat foto's delen van dit nu al favoriete kledingstuk.

Zoals ik al zei had ik al veel Coco's zien langskomen op mijn Instagram-feed. De meeste van de Britse 'sewists' die ik volg hebben het patroon al lang en breed een keer gemaakt. Meestal in een gestreepte stof of een lekkere uni-kleur, maar ik had deze heerlijke stretch-stof met een galaxy/sterrenbeelden/planeten patroon die ik kocht tijdens het Stoffencircus in Leiden. De stof was een koopje en is super fijn. Heerlijke stretch en mooi stevig. Geen idee van een merk en ik weet ook niet meer waar ik deze heb gekocht. Iets te enthousiast gewinkeld, zullen we maar zeggen 😇



Het patroon is van Tilly and the Buttons en de beschrijving is dus helemaal in het Engels. Heel fijn is wel dat alle stappen zijn uitgeschreven en geïllustreerd met een foto. Daarnaast kun je op haar website een fijne sewalong vinden (hier). Hier staat ongeveer dezelfde informatie op, maar nog iets uitgebreider en met nòg meer foto's. Nog een pluspunt van het patroon vind ik dat niet alleen de te meten mater in een tabel staan, maar dat je die kunt vergelijken met de maten van de top als deze klaar is (finished garment measurements). Dit maakt het kiezen van een maat voor mij een stuk handiger. Ik heb namelijk niet zo'n grote voorgevel en een redelijk smalle taille, maar mijn heupen vallen vaak twee maten groter. Door te kijken naar de 'finished garment measurements' kan ik een inschatting maken of het echt nodig is om twee maten te combineren. In dit geval was dit laatste sowieso niet van toepassing, want bij de top is de heupwijdte niet van groot belang. Als ik de jurk een keer ga maken moet ik hier wel rekening mee houden.

Het patroon van de Coco heeft verschillende opties. Zo kun je een top of een jurk maken. Kun je kiezen voor de gewone halslijn of voor een col. Heeft het patroon de optie voor lange en driekwart mouwen. En kun je ook nog zakken toevoegen. Ik koos voor de top met de simpele halslijn en driekwart mouw. Omdat de stretch stof wat dikker is dan t-shirt stof koos ik voor de driekwart mouw. Dan kan ik de top ook in de zomer nog dragen op wat frissere dagen.

Ik maakte de top op mijn gewone naaimachine in plaats van op de lockmachine. In de beschrijving wordt grotendeels gesproken over de gewone naaimachine en in veel gevallen heb ik daar toch wat meer controle over (bovendien moet het mes van mijn lockmachine worden geslepen denk ik). Met een langere zigzagsteek ziet het er allemaal netjes uit. Omdat het stretchstof is hoeven de naadwaarden ook niet te worden afgewerkt. Wel rolt de stof best snel op langs de randen. Dit maakte het zomen van de onderzijde en de mouwen wat lastiger, maar spelden zijn dan je held! 😉

Uiteindelijk ben ik een avond en een paar uurtjes in de ochtend bezig geweest om de top te maken. Ik heb mijn tijd genomen om de instructies goed te lezen en deze in één keer goed op te volgen. Ik heb dan ook niets hoeven uithalen of opnieuw moeten stikken. Oh en wat heel fijn was: Tilly laat je de mouwen plat aanzetten en daarna pas de mouwen tegelijk met de zijnaden dichtmaken. Echt zoveel minder gedoe dan de mouwen in het rond inzetten. Ik snap dat het niet altijd zo kan, maar hoezee voor mouwen plat inzetten 👍😎

Ik kan iedereen aanraden dit patroon aan te schaffen. Het is echt helemaal te gek. Voordat ik er nog eentje ga maken heb ik nog wat andere projectjes op de tafel liggen. Waaronder een tweede Marigold jumpsuit van een oud tafellaken (halverwege de broek) en een Mimi blouse met zwaantjes (alleen knopen en knoopsgaten moeten nog). Stof ligt ook al klaar voor een Frankie t-shirt, een Bibi pinafore-kokerrok en een joggingbroek (alledrie uit 'Stretch!' van Tilly Walnes) en de Myosotis jurk van Deer and Doe.

Wat ligt er op jullie naaitafel op het moment?


Liefs, Anniek


Reacties

Populaire posts