A change of hobby

Pfoe, het draaien van een eigen bedrijf en daarnaast een bijbaantje hebben is niet niks. Om te zorgen dat ik mezelf wel wat vrije tijd gun ben ik een aantal maanden geleden begonnen met een nieuwe hobby: naaien.

Al toen ik klein was heb ik weleens achter de naaimachine gezeten. Mijn moeder heeft naailes genomen toen ik geboren werd en heeft mijn hele jeugd voorzien van eigengemaakte jurken en truien. Toen fleece nog hip was heeft ze truien gemaakt voor de hele familie. Ons hele gezin had een trui in onze eigen kleur. Mijn vader heeft zijn trui zelfs nog en het is mijn favoriete hangtrui als ik bij hem thuis ben.

Maar terug naar mijn naaimachine ervaring. Ik heb al eens eerder tijdens mijn studie een jurkje gemaakt. Ik weet dat er ergens een ongemakkelijke foto moet zijn, maar helaas voor jullie kan ik die niet vinden. Ik had een patroon gekozen uit een kersteditie van de Knipmode en heb daar een katoenen stof voor gekocht met sterren. Achteraf natuurlijk helemaal de verkeerde stof. Veel te stug. Ik vond het jurkje laatst terug in één van mijn bakken met stoffen. En het pastte nog steeds niet helemaal goed, haha. Tegenwoordig pak ik het wat serieuzer aan en ik heb dan ook les genomen bij Handwerkstudio Leiden. Ik heb eerst een lessenpakket genomen, en daarna een strippenkaart, zodat ik les kon nemen als het nodig was. In mijn lessen heb ik een ritstasje gemaakt, een rok met plooien én knopen en een tof jasje. De rok was een hybrid patroon van een rok met knopen en een rok met plooien, beide uit de Knipmode. Het jasje heb ik gemaakt van een patroon uit de Burda.


Inmiddels heb ik een stapel naaiboeken en naaitijdschriften verzameld en is mijn ene bak met naaispullen uitgegroeid tot drie bakken: 1 met stof, 1 met restjes en kleding die verknipt mag worden en dan nog 1 met kleren die ik moet vermaken. Iets kleiner maken, gaatje repareren, broeken omzomen, dat soort. En dan nog een bak met de tools: naald, draad, spoeltjes, klittenband dat soort.

En met een 'change of hobby' komt ook een beetje een 'change of name'. Dus ik ga 'love tomorrows' loslaten en een nieuwe naam zoeken voor mijn nieuwe hobby. Voor nu houd ik het bij 'Wat Anniek maakt'. Een blog over wat ik allemaal zoal aan het maken ben, maar ook wat mij Anniek maakt. Dus ja, af en toe zal het niet gaan over dingen maken, maar over het ik het maak. Lijkt me een leuk plan. Eerstvolgende blogjes zullen dan ook gaan over mijn huidige projectjes, mijn #2018makenine, en mijn enorme kist met stof. Ik heb er zin in.

Veel liefs, Anniek

Reacties

Populaire posts